Intelligens, mobil hűtött tereket fejlesztettek
A fejlesztés többpontos levegőbefúvással kiegyenlítettebb hőmérséklet-eloszlást eredményez a hűtőtérben.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program „Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása” című konstrukciója keretében 696,93 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatást nyert el a Dominó Trans Kft. által vezetett konzorcium.
A 925,2 millió forint összköltségű projekt során új típusú, több dimenziós multiinjekciós airflow technikával támogatott, GPS regisztrált hűtött teret fejlesztettek Szombathelyen.
A HACCP előírások alapján az élelmiszereknek, illetve élelmiszer alapanyagoknak megfelelő hőmérsékleten való tárolása, szállítása rendkívül fontos logisztikai problémakört vet fel. A hűtési lánc szállítási részére vonatkozó technológiai lehetőségek elérhetősége eddig korlátozott volt, a hűtött rakterű szállítójárművek használata a legelterjedtebb. A hűtési lánc azonban, ha rövidebb időre is, de sérülhet technikai hiányosságok és emberi mulasztás miatt. A technológiai hiányosságokra a projekt keretében kifejlesztett intelligens hűtött terek jelentik a megoldást.
A Dominó Trans Kft., az ÖKO-2000 Kft. és a GBMI Kft. által alkotott konzorcium fejlesztése többpontos levegőbefúvással kiegyenlítettebb hőmérséklet-eloszlást eredményez a hűtőtérben, mint az eddigi egypontos rendszer. Az osztott légtérrel megvalósítható, hogy a rövid távú szállítás során különböző hőmérséklet-igényű (-20C és 4C) élelmiszerek is egyszerre szállíthatóak. Az eddig még nem alkalmazott légfüggönyös technológia beépítése a mobil hűtő-terekbe megakadályozza az ajtónyitás során történő hőmérsékletingadozást a hűtőtérben, ami a rövid távú szállítás során viszonylag gyakran megtörténik. A GPS alapú regisztrációval pontosan és valós időben nyomon követhető, illetve hiteles módon visszakereshető a megállások száma, a sebesség, az ajtónyitások száma, az esetlegesen különböző hőmérsékletű terek adott időbeni hőmérséklete és hőmérséklet-eloszlása.
A projekt keretében létrejött riasztási rendszer segíti az időben történő reakciókat, a hőmérséklet megváltozásával vészjelzést küld a sofőrnek, illetve a nyomon követő rendszeren keresztül is. Az aktív beavatkozást lehetővé tevő rendszerrel intézkedni lehet a hűtőtér hőmérsékletének beállításával.
A GOP-1.1.1-11 „Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása” elnevezésű pályázati kiíráson 696 934 937 forintos támogatást elnyert, 925 198 450 forint összköltségvetésű innovációs fejlesztés 2013. január 2-án indult és 2015. június 30-án fejeződött be.
OP